امام علی (ع) در کلام رهبر انقلاب
بازخوانی برخی از ویژگی های امیرالمومنین علی ابن ابیطالب (علیه السلام)، این اسوه و نماد ایمان در کلام رهبر انقلاب
امیرالمؤمنین در این مدت {دوران 5ساله حکومت بر جامعه} نشان داد که اصول اسلامی و ارزشهای اسلامی یی که در دوران انزوای اسلام و در دوران کوچکی جامعه ی اسلامی به وجود آمده بود، در دوران رفاه و گسترش و اقتدار و پیشرفت و توسعه ی مادی جامعه ی اسلامی هم قابل پیاده شدن است. اگر به این نکته توجه کنیم، خیلی مهم است. مسأله ی امروز ما هم همینهاست.
تاریخ: 1383.8.15
امیرالمؤمنین در این پنج سال با عمل و سیره و شیوه ی حکومت خود نشان داد که اصولِ درخشان صدر نبوت - همان توحید، همان عدل، همان انصاف و مساوات، همان برابری بین انسانها - با خلیفه ی مقتدری مثل امیرالمؤمنین قابل اجراست. این، چیزی است که در تاریخ مانده است. هرچند بعد از امیرالمؤمنین این روش ادامه داده نشد.
تاریخ:1383.8.15
امیرالمؤمنین می خواهد به دنیا نشان دهد که این اصول اسلامی در همه ی شرایط قابل پیاده شدن است.
تاریخ:1383.8.15
چه کسی می تواند حتّی تصور کند که به امیرالمؤمنین شباهت پیدا کند؟ نه، هیچ کس شبیه امیرالمؤمنین نمی شود. امام سجاد که نوه ی امیرالمؤمنین بود و مقام عصمت داشت، وقتی به ایشان گفتند تو این قدر عبادت می کنی، فرمود عبادت ما کجا و عبادت علی کجا؟ یعنی امامِ عابد ِ سجاد می گوید من با علی قابل مقایسه نیستم. بین امام سجاد و بهترین عبّاد و زهّاد زمان ما هم هزاران فرسخ فاصله است. امیرالمؤمنین الگو و قله و جهت حرکت را نشان داد و شاخص را معین کرد؛ حالا به هرجا توانستیم برسیم.
تاریخ:1383.8.15
حضرت علی (علیه السلام) مظهر عدالت، شجاعت، تدبیر، انصاف، رعایت حقوق انسان و مظهر عبودیت در مقابل پروردگار بود.
تاریخ:1385.7.21
منطق امیرالمؤمنین، سلوک راه خداست. شیعه یعنى کسى که دنبال امیرالمؤمنین به راه مى افتد.
تاریخ:1386.5.6
برجسته ترین شعار حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) که به طور عملی به دنبال اجرای آن بودند، عدالت است، بنابراین ما به عنوان پیروان آن حضرت، باید عدالت را سرلوحه همه امور در نظام اسلامی قرار دهیم.
تاریخ:1387.4.26
ماه رجب ماه توسل به پروردگار و ماه تشّبُه به امیرالمومنین است.
تاریخ:1387.4.26
یکی از کارهای مستمر حضرت علی (علیه السلام) به ویژه در دوران حکومت، تربیت اخلاقی جامعه بود زیرا آن حضرت، اخلاقیات ناپسند را ریشه مشکلات و انحرافات جامعه می دانستند.
تاریخ:1387.6.29
امیرمومنان همواره دنیاطلبی و به دنبال جاه و مقام رفتن را مذموم می دانستند و تنها راه علاج دلبستگی به دنیا را تقوا بیان می کردند چرا که در پرتو تقوا، خداوند متعال در دل و جان انسان جایگاهی پیدا می کند که همه چیز در نزد او کوچک می شود.
تاریخ:1387.6.29
سیاست ورزی امیرالمومنین آمیخته با سلوک معنوی و اخلاقی آن حضرت بود.
تاریخ:1388.6.20
یکی از ویژگیهای سیاست ورزی حضرت امیرالمومنین، پرهیز از مکر و فریب بود در حالیکه در نظامهای سکولار و نگرشهای مبتنی بر جدایی دین از سیاست، استفاده از هر روشی از جمله مکر و حیله اشکالی ندارد.
تاریخ:1388.6.20
در مکتب سیاسی مولای متقیان، توسل به ظلم و دروغ برای پیروز شدن جایگاهی ندارد و حضرت علی علیه السلام بطور جدی از مردم می خواستند که با تملق و چاپلوسی با او سخن نگویند.
تاریخ:1388.6.20
رفتار آن حضرت با همه افراد و جریانهای معارض و مخالف، یکسان نبود و میان آنهایی که با وجود داشتن اهداف حق، از روی جهالت و قشریگری، به راه انحراف و اشتباه می افتادند، با افرادی که از ابتدا در راه باطل بودند تفاوت قائل می شدند ضمن اینکه آن حضرت در مقابل انحراف و توسل به ظواهر دینی، قاطعانه می ایستادند.
تاریخ:1388.6.20
مهمترین درس از زندگی آن شخصیت بی نظیرِ تاریخ بشر، برای امروز دنیای اسلام و جامعه، بصیرت بخشی، روشن کردن فضا، و عمق دادن به ایمان و اندیشه کسانی است که نیازمند بصیرت هستند.
تاریخ:1389.4.5
مهمترین عیدی در این روز بزرگ، درس گرفتن از راه و روش، رفتار و گفتار آن حضرت است.
تاریخ:1389.4.5
امیرالمومنین علی (علیه السلام) در آن دوران فتنه به یاران خود نهیب می زدند که این راه حق و صادقانه ای را که در پیش گرفته اید، رها نکنید و مبادا سخنان فتنه گران در دلهای شما سستی بوجود آورد.
تاریخ:1389.4.5
این شرایط غبار آلود، گاهی بگونه ای است که برخی نخبگان نیز دچار خطا و اشتباه می شوند، بنابراین در دوران فتنه، شاخص لازم است و شاخص هم همان حق و بینه ای است که حضرت علی (علیه السلام)، مردم را به آن ارجاع می دادند و ما نیز امروز نیازمند آن هستیم. شاخص و راه روشنی که امیرالمومنین، معرفی می کنند، اداره جامعه اسلامی با دستورات اسلام، برخورد قاطعانه با دشمنان متعرض، مرزبندی شفاف و روشن با دشمنان، و هوشیاری در مقابل فریب دشمنان است.
تاریخ:1389.4.5
نهج البلاغه فقط متعلق به شیعه نیست بلکه علمای بزرگ اهل سنت نیز درخصوص این بیانات و کلمات، تعابیری دارند که انسان، شگفت زده می شود و حتی بسیاری از متفکران و اندیشمندان غیرمسلمان نیز با مطالعه نهج البلاغه، از عظمت آن بهت زده شده اند.
تاریخ:1389.4.5