بهار نارنج

مرجع وبلاگی فرهنگیان فارس

بهار نارنج

مرجع وبلاگی فرهنگیان فارس

بهار نارنج وبلاگی برای فرهنگیان وبلاگ نویس استان فارس است.فرهنگیان وبلاگ نویس در صورت تمایل به همکاری، وبلاگ خود را به ما معرفی و یا با گذاشتن کامنت رمز عبور مربوط به خود را دریافت کنید.ما خوشحال می شویم که شما به جمع ما بپیوندید.
sobheomid2008@yahoo.com

زمان قضا شدن نمازمغرب وعشا از نظر مراجع

پنجشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۱۹ ب.ظ
زمان قضا شدن نمازمغرب وعشا از نظر مراجع بدین شرح است:



وقت خواندن نماز مغرب تا زمانی است که به اندازه خواندن یک نماز چهار رکعتی تا نیمه شب شرعی زمان مانده باشد. وزمان خواندن نماز عشا تا نیمه شب شرعی است.

طبق نظرآیات عظام امام، خامنه ای،نوری،سبحانی،خوئی،تبریزی،اراکی، بهجت،صافی،گلپایگانی،
اگر از روى معصیت‏ یا به واسطه عذرى نمازمغرب یانماز عشارا تا نصف شب نخواند،بنابر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح بدون اینکه نیت ادا و قضا کند، بجا آورد.واذان صبح قضامیشود.

طبق نظر آیت الله مکارم :
هرگاه عمداً نماز مغرب و عشا را تا نصف شب نخواند وقت آن گذشته و باید قضا کند، امّا اگر به واسطه عذرى نخوانده باشد باید تا قبل از اذان صبح به جا آورد و نماز او ادا است.

طبق نظرآیت الله فاضل:
اگربه واسطه عذرى نمازمغرب یا نماز عشا را تا نصف شب نخواند،بنابر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح بدون اینکه نیت ادا و قضا کند، بجا آورد.واذان صبح قضامیشود.

آیت الله سیستانی:
اگر فرد از روی اختیار، نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند، بنابر احتیاط واجب، باید تا قبل از اذان صبح بدون اینکه نیّت اداء و قضاء کند، آن نماز را به جا آورد، البتّه اگر وقت باقیمانده تا اذان صبح کم باشد مثلاً برای کسی که مسافر نیست، فقط به اندازه خواندن چهار رکعت یا کمتر وقت باشد، بنابر احتیاط واجب نماز عشا را به قصد ما فی الذّمّه بخواند و بعداً نماز مغرب را قضاء نماید و احتیاطاً بار دیگر نماز عشا را هم به جهت رعایت ترتیب قضاء نماید.

طبق نظرآیت الله وحید:
اگر عمداً نماز مغرب یا عشاء را تا نصف شب نخواند ، احتیاط واجب آن است که تا قبل از اذان صبح بدون این که نیّت ادا و قضا کند آن نماز را به جا آورد.


رساله 16 مرجع مسأله 739-740 ؛ رساله (مکارم)مسأله 679-680 ؛ رساله جامع(سیستانی)مسأله892
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۱۳
بهار نارنج مرجع وبلاگی فرهنگیان فارس

زمان

قضا شدن

نظر مراجع

نماز عشا

نماز مغرب

نظرات  (۱)

۱۳ اسفند ۹۴ ، ۲۳:۲۵ میثم یوسفی
اگر امکانش هست، لینک منبع رو هم قرار بدین
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی